اینم یه شعر زیبا از پل الوار ( Paul Eluard )

این شعر یکی از زیباترین اشعار شاعر فرانسوی پل الوار هست که پیشنهاد میکنم حتما بخونید. با عنوان << تو را دوست می دارم >>. بسیار زیباست.

تو را به جاى همه زنانى که نشناخته‏ ام دوست مى‏دارم
تو را به جاى همه روزگارانى که نمى‏زیسته‏ ام دوست مى‏دارم
براى خاطر عطر
گستره ‏ى بیکران و براى خاطر عطر نان ِگرم
براى خاطر برفى که آب مى‏شود، براى خاطر نخستین گل
براى خاطر جانوران پاکى که آدمى نمى‏رماندشان
تو را براى خاطر دوست داشتن دوست مى‏دارم
تو را به جاى همه زنانى که دوست نمى‏دارم دوست مى‏دارم.

جز تو، که مرا منعکس تواند کرد؟ من خود، خویشتن را بس اندک مى‏بینم.

بى ‏تو جز گستره‏ یى بى‏کرانه نمى‏بینم
میان گذشته و امروز.
از جدار آینه ‏ى خویش گذشتن نتوانستم
مى‏بایست تا زندگى را لغت به لغت فراگیرم
راست از آن گونه که لغت به لغت از یادش مى‏برند.

تو را دوست مى‏دارم براى خاطر فرزان‏گى‏ات که از آن ِ من نیست
تو را براى خاطر سلامت
به رغم ِ همه آن چیزها که به جز وهمى نیست دوست مى‏دارم
براى خاطر این قلب جاودانى که بازش نمى‏دارم
تو مى‏پندارى که شَکّى، حال آن که به جز دلیلى نیستى
تو همان آفتاب بزرگى که در سر من بالا مى‏رود
بدان هنگام که از خویشتن در اطمینانم.

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 17:39

یاد آن چشم های پرنورت
آتشی بردریای دلم انداخت
آن همه حرفهایی که می گفتی
شوری برصحرای دلم انداخت
انسانی یا که جادوگر
نمی دانم
این همه احساس مبهم که به تودارم
حس ادم نیست
زیرلب وردهایی می خواندی
کین دلم بی وقفه عاشق ماند
گفته بودی عاشق شعری
لبم از عشق غزل می خواند
دلت را به دست من بسپار
جای خالی در سینه دارم
دلم را به دستان تو می سپارم
دلت را به جای دلم می گذارم
هاناشهنازی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد