طرز تهیه انواع شیرینی

با خواندن این بخش میتوانید  به سادگی شیرینی مورد علاقه تان را در منزل درست کنید. 

روی ادامه مطلب کلیک کنید

طرز تهیه نان خامه ای روش یک

مواد لازم:آرد=200 گرم
تخم مرغ=4-5 عدد
روغن=2 قاشق سوپخوری
آب=یک و یک دوم فنجان
شکر=یک قاشق سوپخوری
وانیل=2/1 قاشق چایخوری
نمک=2/1 قاشق چایخوری
پودر قند=3/2 فنجان
خامه=250 گرم

طرز تهیه:آب، نمک، شکر و روغن را در قابلمه کوچکی ریخته و آن را روی حرارت ملایم اجاق قرار می دهیم تا جوش بیاید. سپس آرد را یکدفعه در آب در حال جوش می ریزیم و با قاشق چوبی مرتب به هم می زنیم تا خمیر به صورت توپی در وسط ظرف قرار گیرد. بعد آن را از روی حرارت بر می داریم و خمیر را به دیواره ظرف می چسبانیم تا کمی خنک شود . خمیر را در ظرف بزرگتری ریخته و تخم مرغ ها را به تدریج اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. سینی فر را چرب کرده و خمیر را در قیف ماسوره دار نسبتاً بزرگی می ریزیم و خمیر را به شکل گرد بزرگ یا کوچک در سینی قرار می دهیم و آن را در طبقه بالای پنجره فر با درجه حرارت 400 درجه به مدت 30- 25 دقیقه قرار می دهیم تا نان ها پف کرده و طلایی شوند. خامه را با وانیل و پودر قند آماده می کنیم و پس از خنک شدن نانها درون آنها را به وسیله قیف پر می کنیم.

پخت شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی از جمله مواد غذائی است که به عنوان یک ترکیب پر پروتئین توصیه می گردد ومی توان آن را به بچه ها ونوجوانان به عنوان یک میان وعده توصیه کرد برای تهیه آرد نخودچی می توان با آسیاب اسلایسر آکاالکتریک نخودچی را آسیاب نمود البته توجه داشته باشید بعد از آسیاب نخودچی آنرا باید الک نموده و دانه های درشتر باقیمانده در الک را دوباره در آسیاب آکا بریزید نکته مهم در استفاده از این وسیله برای آسیاب کردن نخودچی استراحت کافی دادن موتور در هنگام داغ کردن است از آرد نخودچی در غذاهایی مانند کوفته نخودچی و شیرینی نخودچی می توان استفاده نمود...

مواد لازم

750 گرم
آرد نخودچی نرم

250 گرم
آرد سفید

500 گرم
پودر قند

500 گرم
روغن جامد

1 قاشق مرباخوری
هل

( برای تهیه این شیرینی می توانید برای بار اول ، یک سوم این مواد را به کار برید و زمانی که ظرایف پخت آن را متوجه شدید شیرینی را با مقدارهای داده شده تهیه کنید. یک سوم مواد یعنی 250 گرم آرد نخودچی، 85 گرم آرد سفید، 170 گرم پودر قند و170 گرم روغن جامد)
طرز تهیه:
پودر قند و روغن را مخلوط کرده ، می زنیم تا مایه کاملاً نرم و لطیف شود.آرد سفید و آرد نخودچی را درمایه می ریزیم ، هل را اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم تا خمیر ، نرم و چسبنده شود ، به صورتی که اگر با دست گلوله ای درست کنیم آن گلوله باز نشود. خمیر را در کیسه نایلونی به مدت 1 الی 2 ساعت می گذاریم بماند (هر چقدر خمیر بیشتر بماند پس از پخت حالت بهتری پیدا می کند) خمیررا به وسیله وردنه روی یک سینی که قبلا داخل آن را آرد پاشیده ایم به قطر1 سانتی متر پهن می کنیم و با قالبهای کوچک و مخصوص شیرینی نخودچی ( قالب گل چهارپر) قطعه های شیرینی را ازخمیر جدا کرده ، در سینی فرمی چینیم و در فر بهمدت 20 الی 30 دقیقه در حرارت 300 درجه می پزیم. شیرینی ها باید کمی طلایی شوند. زمانی که شیرینی ها را از فر خارج کردیم پس از سرد شدن کامل آنها در ظرف مخصوص می چینیم. امیدواریم از تهیه و طعم این شیرینی لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی پفکی شکلاتی


مواد مورد نیاز:
سفیده تخم مرغ: ۳ عدد
پودر شکر: ۱۲۰ گرم
پودر نارگیل: ۲۷۰ گرم
شکلات دانه ای: ۱۹۰ گرم
طرز تهیه:

سفیده تخم مرغ را می زنیم تا سفت شود بعد بتدریج پودر شکر را به آن افزوده، در ۲ مرحله این کار را انجام می دهیم. سپس پودر نارگیل را به آن اضافه می کنیم و در آخر شکلات دانه ای را به موادمان اضافه می کنیم (در زمان افزودن شکلات های دانه ای از همزن استفاده نمی کنیم) سپس دستانمان را با آب مرطوب کرده و از مواد با یک قاشق چایخوری برداشته و در دستمان گرد می کنیم و در سینی فر با فاصله های ۲ سانتی قرار می دهیم و در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار می دهیم.
بعد از پخت شیرینی آن را از فر خارج کرده و بعد از آنکه کمی خنک شد آن را جا به جا می کنیم و در ظرف در بسته نگهداری می کنیم.

باتون شکلاتی
• مدت آماده‌سازی شیرینی: یک ساعت به علاوه مدتی که خمیر باید بماند.
• مدت پخت: 10 دقیقه برای هر سینی

• مواد لازم:
220 گرم آرد سفید، نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر، یک عدد تخم مرغ متوسط، 50 گرم یا نصف پیمانه شکر، 90 گرم کره و شکلات تخته‌ای برای تزیین 120 گرم

طرز تهیه :
1) ابتدا سینی را چرب کرده و روی آن کاغذ روغنی بگذارید.
2) آرد را داخل کاسه بزرگی الک کرده و شکر و بیکینگ پودر را اضافه کنید.
3) کره را تکه‌تکه کرده و داخل آرد بریزید و تخم مرغ را به آن اضافه کنید. سپس با یک قاشق چوبی و سپس با دست مالش دهید تا خمیر نرم و یکدست شود اما روغن نیندازد.
4) خمیر را به شکل گلوله درآورده روی آن را بپوشانید و مدت یک ساعت در کاسه بگذارید، بماند.
5) فر را روی 200 درجه سانتی‌گراد یا 400 درجه فارنهایت گرم کنید. خمیر را تکه تکه کرده و با دست لوله کنید تا قطر آن به اندازه یک انگشت و طول آن به هفت سانتی متر برسد.
6) شیرینی‌ها را با فاصله داخل سینی بچینید و هر سینی را 10 دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی‌ها طلایی رنگ شود.
7) شکلات تخته‌ای را در ظرف نسوزی قرار داده و روی حرارت کتری بگذارید تا آب شود.
8) پس از پخت شیرینی، دو سر آن را داخل شکلات آب شده فرو کنید و کنار بگذارید تا شکلات سفت شود.
هر عدد از این شیرینی، تقریبا 45 کیلوکالری انرژی دارد
شیرینی سبوس‌دار فندقی
آرد به کار رفته در تهیه این شیرینی، از نوع آرد کامل یا سبوس دار است و به این دلیل نسبت به بقیه شیرینی‌ها سالم‌تر است.
• مدت آماده‌سازی شیرینی: 40 دقیقه به علاوه مدتی که خمیر باید بماند.
• مدت پخت: 20 دقیقه برای هر سینی

• مواد لازم:
410 گرم آرد سبوس دار، نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، 155 گرم پودر فندق، دو عدد تخم مرغ، دو قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر، 150 گرم شکر، 180 گرم کره، فندق دو نیم شده برای تزیین 40 گرم

طرز تهیه:
1) آرد، بیکینگ پودر، دارچین، شکر و پودر فندق را در کاسه بزرگی با یکدیگر مخلوط کنید.
2) کره را تکه تکه کرده و داخل آرد بریزید و تخم مرغ را به آن اضافه کنید.
3) خمیر را خوب ورز دهید. برای این کار ابتدا با قاشق چوبی و سپس با دست خوب مالش دهید تا خمیر نرم و یکدست شود.
4) خمیر را سه قسمت کرده و به شکل لوله‌ای با قطر چهار سانتی‌متر درآورده و هر یک را در فویل آلومینیومی ‌پیچیده و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید.
5) پس از آن خمیر را خارج کرده و با چاقوی بسیار تیز به ورقه‌های پنج میلی‌‌متری بریده و در سینی قرار دهید.
6) فندق‌های نصف شده را در مرکز هر شیرینی قرار دهید و هر سینی را 20 دقیقه در فر بگذارید تا رنگ آن قهوه‌ای روشن شود. سپس آن را خارج کرده و بگذارید خنک شود.
هر عدد از این شیرینی تقریبا 60 کیلوکالری انرژی دارد

ستاره‌های دارچینی
در تهیه این شیرینی، از دارچین استفاده شده است.
• مدت آماده‌سازی شیرینی: یک ساعت به علاوه مدتی که خمیر باید بماند.
• مدت پخت: 12 تا 15 دقیقه برای هر سینی

• مواد لازم:
350 گرم آرد سفید، دو عدد تخم مرغ زده شده، 185 گرم یا یک پیمانه پودر شکر الک شده، 155 گرم کره، دو قاشق غذاخوری دارچین، قالب شیرینی به شکل ستاره
• برای روی شیرینی: یک عدد زرده تخم مرغ، دو قاشق غداخوری شیر

طرز تهیه: 1) ابتدا سینی را چرب کرده و روی آن کاغذ روغنی بگذارید.
2) آرد را داخل کاسه بزرگی الک کرده و وسط آن را گود کنید تا مواد دیگر به آن اضافه شود.
3) تخم‌مرغ‌ها را جداگانه بزنید. سپس دارچین، پودر شکر و تخم مرغ‌ها را داخل گودی آرد بریزید.
4) کره را تکه تکه کرده به آرد بیفزایید. تمام مواد را به سرعت ورز دهید تا خمیر نرم و یکدست شود. خمیر را گلوله کرده، داخل آلومینیوم پیچیده و یک ساعت در یخچال بگذارید.
5) فر را روی 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت گرم کنید. خمیر را با ورزنه باز کرده و با قالب ستاره، شیرینی‌ها را قالب بزنید.
6) برای روی شیرینی، در کاسه‌ای دیگر زرده تخم مرغ و شیر را مخلوط کرده و با قلم مو روی شیرینی‌ها بکشید.
7) سینی‌ها را به مدت 12 تا 15 دقیقه یا زمانی که شیرینی‌ها طلایی شود، در فر قرار دهید. سپس از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود.
هر عدد از این شیرینی تقریبا 55 کیلوکالری انرژی دارد


شیرینی مراکشی
این شیرینی پفکی است و با قرار گرفتن در دهان آب می‌شود. به علاوه، در تهیه این شیرینی از روغن استفاده نمی‌شود بنابراین چربی آن پایین است.
• مدت آماده‌سازی شیرینی: یک ساعت
• مدت پخت: 15دقیقه برای هر سینی

• مواد لازم:
بادام 125 گرم، یک قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج، 120 گرم شکر، 60 گرم شکلات تخته‌ای، دو عدد سفیده تخم مرغ و مقداری کره برای چرب کردن ظرف

طرز تهیه:
1) ابتدا سینی را چرب کرده روی آن کاغذ روغنی بگذارید و فر را روی 150 درجه سانتی‌گراد یا 300 درجه فارنهایت گرم کنید.
2) بادام‌ها را بدون گرفتن پوسته روی آن،داخل آسیاب خرد کرده شکلات را رنده کنید و به بادام‌ها بیفزایید. عرق بهار نارنج را نیز به آنها اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
3) برای تهیه پفک در کاسه‌ای جداگانه سفیده‌ها را آن‌قدر بزنید تا کاملا سفت شوند.پودر شکر را کم‌کم روی سفیده‌ها الک کرده و مخلوط کنید. دو قاشق غذاخوری از این مواد را برداشته و کنار بگذارید.
4) سپس مخلوط بادام و شکلات را به مواد پفک اضافه کنید و آهسته به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند (اگر سریع به هم بزنید، پف آن از بین می‌رود).
5) با کمک دو قاشق چای‌خوری که خیس کرده‌اید، کمی‌از مخلوط را برداشته و با فاصله در سینی بچینید و روی هر یک به اندازه یک فندق از مایه پفک سفید رنگ که کنار گذاشته بودید، بریزید.
6) شیرینی‌ها را به مدت 15 دقیقه در فر بپزید و پس از پخت، از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود.
هر عدد از این شیرینی تقریبا 40 کیلوکالری انرژی دارد
منبع:سلامت

طرز تهیه کلوچه خامه ای
مواد لازم (برای12 عدد) :
2 قاشق چایخوری مایه ی خمیرتازه
2 قاشق غذاخوری شکر
350 گرم شیر پاستوریزه ی گرم
500 450- گرم آرد سفید گندم
نصف قاشق چایخوری نمک
60 گرم کره ی پاستوریزه ی آب شده
1 پیمانه مربای توت فرنگی
1 پیمانه (200 گرم) خامه ی پاستوریزه شیرین شده
2 قاشق غذاخوری پودر قند

روش تهیه:
مایه ی خمیر و 1 قاشق چایخوری شکر و شیر را در ظرفی مخلوط کنید و در جای گرم به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا پف کند(اصطلاحاً عمل کند). کره، بقیه شکر، شیر و نمک را با هم مخلوط کنید. آرد را کم کم بیفزایید و خوب ورز دهید تا خمیر صاف و یک دستی حاصل شود. روی سطح صافی، کمی آرد بپاشید و خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا نرم شود. سپس روی خمیر را بپوشانید و در یک جای گرم حدود یک ساعت قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. خمیر را دوباره روی یک سطح صاف که آرد پاشیده اید، ورز دهید و به 12 قسمت تقسیم کنید. آن گاه هر قسمت را ورز دهید و به شکل گلوله در آورید. آرد اضافی آنها را تکان دهید و در سینی فر چرب شده با فاصله قرار دهید تا گلوله ها دوباره ور بیاید (حجم آن دو برابر شود). سپس روی نان ها را با مخلوط (یک قاشق آرد و کمی آب) آغشته کنید و در طبقه ی بالای فر که از قبل با حرارت 210 درجه ی سانتیگراد گرم شده، به مدت 25- 20 دقیقه قرار دهید تا نان ها به خوبی بپزد و طلایی شود. پس از آن از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود.

خامه ی شیرین را در فریزر قرار دهید. سپس آن را از فریزر خارج کرده و با همزن برقی بزنید تا زمانی که خامه فرم گرفته و جای پره ی همزن روی خامه بماند. کلوچه ها را از قسمت پهلو برش داده و داخل هر برش را با خامه ی فرم گرفته و مربای توت فرنگی پر کنید و روی آن را پودرقند بپاشید.

طرز تهیه رولت ساده

سفیده تخم مرغ را جداگانه خوب به هم می زنیم تا سفت شود. یک دوم شکر را به آن اضافه کرده، خوب به هم می زنیم و بعد از سفت شدن کامل، آن را کنار می گذاریم...

مواد لازم:
آرد کاملا سفید 100 گرم

تخم مرغ 5 عدد

شکر 100 گرم

آب گرم 3 قاشق سوپخوری

وانیل یک دوم قاشق چایخوری

بیکینگ پودر یک سوم قاشق چایخوری

پودر شکر یک فنجان برای تزئین روی رولتمواد داخل رولت :
خامه 150 گرم

پودر شکر یک دوم فنجان

وانیل یک سوم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
سفیده تخم مرغ را جداگانه خوب به هم می زنیم تا سفت شود. یک دوم شکر را به آن اضافه کرده، خوب به هم می زنیم و بعد از سفت شدن کامل، آن را کنار می گذاریم.

زرده ها را با وانیل و آب گرم به هم می زنیم تا کف کند. بقیه شکر را به آن اضافه کرده و خوب به هم می زنیم تا مایع، کرم رنگ شود.آرد و بیکینگ پادر را یک بار الک کرده و به تدریج به زرده اضافه می کنیم.

سفیده را در سه مرحله داخل مایع می ریزیم و آرام و به صورت دورانی و در یک جهت آن را به هم می زنیم. کاغذ روغنی را در کف سینی فر قرار داده و مایع را روی آن می ریزیم و با کاردک سطح آن را صاف می کنیم. سینی را در فر350 درجه به مدت20- 15 دقیقه روی پنجره وسط فر قرار می دهیم تا نان بپزد، ولی خشک نشود.

برای تهیه مواد داخل رولت، خامه و پودر شکر و وانیل را با هم مخلوط می کنیم.

سپس نان پخته شده را روی دستمال تمیزی برمی گردانیم و با برس روی کاغذ روغنی چسبیده به نان ، کمی آب می مالیم و آن را از نان جدا کرده و بلافاصله نان را لوله می کنیم و می گذاریم سرد شود. نان سرد شده را باز کرده و خامه آماده شده را با کاردک به طور یکنواخت روی آن می مالیم. مجدداً نان را لوله کرده و روی آن را با پودر شکر یا خامه آماده شده تزئین می کنیم و آن را در یخچال قرار می دهیم.

شیرینی ساق عروس

مواد لازم:
آرد 1/5 پیمانه
زرده تخم مرغ 1 عدد
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
شیر یک دوم پیمانه
بیکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
سفیده تخم مرغ 1 عدد

مواد داخل ساق عروس:

پودر قند یک دوم پیمانه
پودر بادام یک پیمانه
هل 1 قاشق چای خوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
شربت بار به میزان لازم
طرز تهیه:
شیر، روغن، زرده تخم مرغ، وانیل و بیکینگ پودر را با هم زن بزنید.
آرد را کم کم اضافه کرده تا حدی که خمیر نرم و لطیفی به دست آید.
خمیر را کمی ورز داده و سپس بگذارید نیم ساعت استراحت کند.
از خمیر کمی برداشته و به صورت خمیر باقلوا، نازک پهن کنید، سپس به دور نی چوبی(قلم خطاطی) بپیچید و با سفیده تخم مرغ لبه آن را به هم بچسبانید.
خمیر را با چاقو، به قطعات دو سانتی متری برش داده و داخل روغن داغ سرخ کنید.
سپس قلم را از داخل آن خارج نموده و مواد میانی را با هم مخلوط کنید و داخل نی های سرخ شده را از این مواد پُر کنید.
یک سر نان شیرینی ها را به شربت بار آغشته کرده سپس داخل پودر پسته یا کنجد بزنید و در ظرف بچینید.
انرژی کل: 2000 کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مواد لازم:پودر نارگیل:2پیمانه
شکر:1پیمانه
وانیل:کمی
روغن مایع:5/1پیمانه
آبلیمو:1قاشق غذا خوری
سفیده تخم مرغ:4عدد


طرز تهیه:

ابتدا پودر نارگیل و شکر و سفیده تخم مرغ و وانیل را مخلوط کرده و سپس روغن را اضافه میکنیم سپس روی حرارت ملایم میگذاریم و مرتب هم میزنیم تا شکر آب شود بعد از روی شعله برمیداریم و آبلیمو را اضافه میکنیم.سرد که شد با قاشق به صورت گلوله هایی روی سینس چرب شده فر میگذاریم.وبعد درون فر با درجه 150سانتی گراد به مدت 20دقیقه قرار میدهیم.

اسنک سیب و دارچین

سیب ها را پوست بکنید و با کمک وسیله مخصوص هسته گیری سیب، هسته های سیب را از آن جدا کنید. سپس سیب ها را ...

مواد لازم:سیب درختی زرد 2 عدد
عسل یک چهارم پیمانه
گردوی نیمکوب شده 4 قاشق سوپخوری
دارچین 2 قاشق چایخوری
پنیر گودای ورقه ای 1 بسته
نان تست به تعداد لازم
کره 25 گرم

طرز تهیه:سیب ها را پوست بکنید و با کمک وسیله مخصوص هسته گیری سیب، هسته های سیب را از آن جدا کنید. سپس سیب ها را به صورت حلقه های نیم سانتی برش دهید و در ظرفی محتوی مخلوط آب سرد و یک قاشق سوپخوری آب لیمو آن را نگه دارید تا سیب ها سیاه نشوند.
یک لایه نان بردارید و دو حلقه سیب روی آن بگذارید. کمی عسل روی سیب ها بریزید و سپس کمی گردوی نیمکوب شده روی مواد بریزید.
در آخر، کمی دارچین روی مواد بپاشید و یک ورقه پنیر گودا روی مواد قرار دهید. یک لایه دیگر نان تست روی مواد قرار دهید و کمی کره روی نان بالایی بمالید.
سپس اسنک ها را 5 تا 7 دقیقه در دستگاه ساندویچ ساز بگذارید تا سطح نان ها برشته شود. این اسنک ها یک عصرانه مناسب برای روزهای بلند تابستان است.
منبع : ماهنامه سرآشپز

دستور پخت میکادو

مواد لازم:شکلات=200 گرم
پودر کاکائو=2 قاشق سوپخوری
شیر=4 قاشق سوپخوری
کره=150 گرم
وانیل=4/1 قاشق چایخوری
پودر شکر=3/1 پیمانه پر
پودر بادام=1 پیمانه
پودر بسکویت=1 پیمانه پر
نان میکادو=4 ورق
طرز تهیه:
1. شکلات،کاکائو و شیر را با هم مخلوط کنید و روی بخار آب جوش قرار داده تا ذوب شود. بعد بگذارید تا کمی خنک شود.
2. کره،پودر شکر و وانیل را با همزن برقی بزنید تا مایه صاف و یکدست و روشن شود.آنگاه مخلوط مخلوط شکلات ذوب شده را به آن بیفزایید و پس از مخلوط شدن،پودر بادام و پودر بسکویت را اضافه و مخلوط کنید.
3. کمی از مواد بدست آمده را روی نان میکادو بمالید و یک نان دیگر روی ان بگذارید و این کار را تکرار کنید و با دست روی نانها را کمی فشار دهید و در یخچال قرار دهید.
4. بعد از حدود یک ساعت،میکادو را برش بزنید.

دوستان امیدوارم از خوردن این شیرینی های لذیذ لذت ببرید. در روزهای آتی دستور پخت شیرینیهای دیگه ای هم براتون میذارم. راستی نظر یادتون نره.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد