نکاتی بسیار مهم و مفید

  پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در حفاری غارها    

️ ابزارهای تراش و حفاری: قلم و چکش، پتک، میله اهرم، گوه، چکش بادی و رول دریل و مواد منفجره و ...

ابزارهای خارج کردن مواد و نخاله های حفاری: بیل، بیل تاشو، دلو و گونی (برای غارهای عمودی بسیار مناسب هستند)، سورتمه و سرسره (برای حفاری غارهای افقی) قرقره، تراکتور و بیل مکانیکی (برای حفاری های پیشرفته و مهم)


نکته مهم: حفاری و کندوکاو غار فعالیتی با خطر بالا است بنابراین مهمترین موضوع در حفاری غار، ایمنی می‌باشد که شامل محافظت از خود، افراد گروه و غار می‌باشد. وجود جانوران سمی و زهردار مثل مارها در حفره ها و گودالها و یا بیرون آوردن سنگهای بزرگ از چاله ها از نمونه خطرات اینکار می‌باشند اما رعایت اقدامات ایمنی تا حد زیادی می‌تواند شما را از گزند این حوادث مصون بدارد. استفاده از عینک و ماسک ایمنی، دستکش و کفشهای کار (که بسیار سخت و محکم هستند) در هنگامی که با پتک و ابزارهای قدرتی - مثل چکش بادی – کار می‌کنید می تواند نمونه ای از این اقدامات ایمنی باشد.


 اصول اصلی حفاری

باید ابعاد محدوده حفاری را کمی بزرگتر از نقطه اصلی برای حفاری در نظر گرفت.

 باید در حفاری وسایل حفاریتان کامل و از جنس و کیفیت مناسبی انتخاب شوند.

 بایدشکل هندسی حفاری شما به شکل مربع یا مستطیل باشد.(خیلی مهم) هر چقدر عمق کار شما بالاتر باشد نقش این آیتم مهمتر می شود.

بایدقبل از اقدام به حفاری محلی که باید خاکها ریخته شوند را مشخص کنید فاصله خاکهایی که از محل حفاری بدست می آید تا نقطه اصلی باید حداقل 2 متر باشد.

 باید قبل و بعد از حفاری از منطقه حفاری عکس و فیلم تهیه نمود.

باید چهار طرف منطقه حفاری را به وسیله نخ و ریسمان به صورت یک قاب محصور در بیاورید.

 نباید با عجله اقدام به حفاری نمود باید با حوصله بعد از اینکه مقداری زمین را حفر کردید کمی صبر نموده زمین را تمیز کنید تا مشخص شود آیا لایه های خاک تغییر می کنند و یا مکان حفاری شما اشتباه است.



 حفار خوب

 اگه بخواهم یه حفار خوب رو معرفی کنیم باید به چند ویژگی منحصر به فرد اون اشاره کنیم اول با نگاه درست میفهمیم که او فردی زیرک است نگاه دقیق اون به کوچکترین چیزها حاکی از این ماجراست .حالا اگه میخواید حفار خوبی باشید و در این کار موفق باید نکات کلیدی و فاکتورهای مهم رو یدک بکشید پس با دقت نوشته های من رو بخونید و همه نکات رو در نظر بگیرید .


اول داشتن وسایل خوب و خوش دسته شما تا وسایل خوبی نداشته باشید موفق نمیشید چون مدام حواستون پی این که فلان چیز خراب نشه دسته اون نشکنه و معایب زیادی که منجر به پرت شدن حواس شما بشه در این کار خیلی مهمه که حواستون جمع باشه موقعی که شروع به کار میکنید اعتماد به نفس داشته باشید و با امید دادن به خودتون در حد نرمال به کار بچسبید در کار منتظر یک چیز 100کیلوی طلا نباشید بلکه با این هدف پیش برید از هدف های ریز و با ارزش گمراه میشید چون یک مهر قدیمی به اندازه یک حبه قند است پس باید تیز بین باشید و مرتب درون خاک رو جست و جو کنید مواظب ضربه زدن باشید تا موقع این کار چیزی رو زخمی نکنید مرتب با پیشرفت کار لایه های خاک رو چک کنید و با عوض شدن رنگ خاک و یا نرم شدن اون با احتیاط بیشتری کار کنید اگر به سنگ چین های مرتبی رسیدید حتما از دستکش استفاده کنید و خطر احتمالی الوده شدن رو کاهش بدید اگر بوی غیر عادی در عمق به مشام رسید بو را در مسیر خاک جست و جو نمایید در این حین احتمال برخورد با خاک سوخته نیز وجود دارد حتما یک نفر خاکهای بیرون را مرتب چک نماید تا هدف های ریز از دست نرود با نزدیک شدن به عمق زیاد احتمال تله های فیزیکی وجود دارد مثلا با دیدن سنگ های در دیواره چاه که اندازه غیر عادی و بزرگ دلرند احتمالا تله باشد که فرود بیاید پس اول ان را از بین ببرید بعد شرع به کار کنید با شنیدن صدای فس فس هوا در چاه به سرعت ان را تخلیه کنید و مقداری سرکه در چاه بریزید تا ملوکول های سمی را به خود جذب کند در عمق بالا یک طناب با گیره کمری به خود ببندی و ان را در بیرون چاه محکم کنید تا خطر تله عمقی از بین برود پس تیز بین و نکته سنج باشد و هر چیزی را پیشتر پیش بینی کنید.



  10 نشانه امیدوارکننده برای ادامه کار در حفاری  

 1.وجود خاک بسیار نرم و یا ورقه ورقه شدن در حین کار یعنی خاک دستی از طبیعی خودش جدا میشود

2.بیشتر وجود یک سنگ در بالا یا سنگ بزرگ در زیر است.

 3.وجود رودخانه که از نشانه های منطقه باستانی. 

4. وجود خاک های به رنگ سرخ سفید و یا لایه زغال در حفاری .

5.برخورد به سنگ چینه ها.

6. سفت شدن ناگهانی زمین.

7.برخورد به هر نوع ساروج.

 8.پیدا شدن یک رگ خاکی متفاوت.

9. پیدا شدن هر گونه سرجنس در هر محل.

10.بوی فاضلاب مانند در حفاری.


البته وجود اینها صد در صد نشانه دفینه نیست.

تشخیص صحیح آ ثار و علائم 

 در حین حفاری امکان داره که با علائم و آثار زیادی مواجه بشوید که در اکثر مکان ها مشترک است و امکان داره با آثاری هم مواجه بشوید که تا حالا نمونه اش را از نزدیک مشاهده نکرده باشید و یا نشنیده باشید . معمولا این آثار برای مکانها و یا هدف های کوچک و متوسط صدق می کند.اول اینکه در سطح زمین باید نشانه هایی وجود داشته باشد. مثلا تخته سنگی که بتواند نظرها را به خود جلب نماید، باید با بقیه سنگهای اطراف فرق داشته باشد و به راحتی نتوان آن را جابجا نمود و یا اینکه نوشته و نشانه هایی بر روی سنگ وجود داشته باشد و یا ...توجه داشته باشید وجود تخته سنگ، درخت کهنسال، چشمه آب، تپه و تل خاکی، دلیل وجود حتمی و صددرصدی گنج و دفینه نیست!بعضی از افراد فکر می کنند که هر تپه ای نشانه گنج است، در صورتی که از نشانه های وجود گنج در یک تپه این است که اولا خاک آن دستی بوده و نباید بکر یا طبیعی و دارای رگه های سنگی باشد.


ثانیا تپه در محلی قرار گرفته باشه که در اون منطقه مشابه اون تپه کم باشد و در نزدیکی اون تپه آثاری همچون درخت کهنسال و چشمه آب و ... وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که با دیدن درست آثار و علائم موجود و گمانه زنی درست و اصولی، می تواند شما را از حفاریهای بیهوده و مایوس کننده، تا حدود زیادی نجات دهد!پس از شروع حفاری نیز توجه داشته باشید که ابتدا باید از خاک سطح عبور کنید و بسته به منطقه مورد نظر کوهستانی، جنگلی، کشاورزی و ... حداکثر تا عمق ۷۰ سانتیمتر، آثاری همچون ذغال، خشت یا تکه آجر، سنگ رودخانه ای و ... تا این عمق، دلیلی محسوب نمیشوند و حدودا از عمق یک متری به بعد است که باید آثار را کم کم مشاهده نمایید، مثل سنگ چین، خاک قبر یا جسد انسان، کوزه سفالی، ذغال چوب یکدست حداقل ۷ سانتیمتر  و یا گلهای صابونی(روغنی) که در گذشته جهت عایق و جلوگیری از عبور آب و رطوبت و محافظت از اموال مورد استفاده قرار می گرفته و ...اما وجود ذغال چوب یا سنگ هم از دلایل وجود صددرصد گنج و دفینه نیست، چرا که در گذشته امکان داشته چوپانی و یا فردی در آن مکان آتشی روشن کرده باشد و یا سقف چوبی و دیوار سنگی ساختمان و عمارتی بر اثر جنگ یا آتش سوزی فرو ریخته باشد.

 آن مکان وقتی تائید می شود که نشانه های دیگر هم وجود داشته باشند و به هیچ عنوان خاک بهم خورده و دارای لکه های مختلف نباشد.از دیگر نشانه ها، سنگ چین با ملات یا وجود تخته سنگ یا سنگ های تراش خورده بزرگ در عمق حدودی یک و نیم متر به بعد است.آجر و خشت های خام که بصورت مربع بوده و پلکانی یا منظم و بی دلیل چیده شده باشند بطوری که مسکونی بودن مکان را تائید نکند، نیز می تواند از نشانه ها باشد .البته در صورت اطمینان باید به کارشناس مسوولین مربوط گزارش دهید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد